Kennisportal
Kennisportal is een kennisplatform met een focus op de brede doelgroep Business en IT.

Support op Windows 7 en Windows Server 2008 stopt. Wat betekent dit voor de Zorg?

In de afgelopen jaren zijn vooral in de cure-sector veel ontwikkelingen geweest, onder andere vanwege het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD). Door deze grote ontwikkelingen zijn andere IT-gerelateerde vraagstukken blijven liggen. Eén daarvan zal in het begin van 2020 hele grote gevolgen met zich meebrengen.

Support op Windows 7 en Windows Server 2008 verloopt

Microsoft heeft aangekondigd om vanaf 14 januari 2020 geen standaard support meer te leveren op Windows 7 en Windows Server 2008. Ook Office 2010 zal vanaf oktober 2020 ook niet meer ondersteund worden. Vanaf dit moment is de beveiliging van deze systemen niet meer gegarandeerd. Wanneer er na 14 januari 2020 een datalek ontstaat, kan deze serieuze implicaties met zich meebrengen.

De organisatie is zelf verantwoordelijk bij een datalek of andere problemen

Als een organisatie na 14 januari 2020 door blijft werken met een niet-ondersteunde versie van bepaalde software, zoals Windows 7 of Windows Server 2008, dragen ze de volle verantwoordelijkheid wanneer er problemen ontstaan. Sterker nog, sinds de invoering van de AVG wordt een organisatie geacht om alles eraan te doen om datalekken te voorkomen. Werken met een verouderde versie van software is een duidelijk teken van nalatigheid. Wanneer er vanaf dat moment privacygevoelige informatie op straat komt te liggen, is een grote boete een logisch gevolg.

Hoe kan een crisis afgewend worden?

Op dit moment zijn er twee mogelijkheden om niet in de problemen te komen na 14 januari 2020. De eerste is om extended support aan te schaffen bij Microsoft. Zo wordt het mogelijk om de support wel te blijven houden, maar deze optie is vele malen duurder dan de reguliere support. Bovendien is dit slechts een tijdelijke oplossing, aangezien ook deze extended support niet eeuwig van kracht zal blijven. De meest logische optie is om het landschap te gaan migreren naar de huidige versie van Windows en Office of een cloud-oplossing. Door in de cloud te werken, worden er veel nieuwe mogelijkheden ontsloten, ben je altijd up-to-date en behoren problemen als het verlopen van support tot het verleden.

Hoe los je dit probleem op?

Zeker aan de cure-kant van de zorg zijn veel verschillende afdelingen aangesloten op het IT-landschap. Zo heeft een oogarts specifieke software, maar de internist ook, net als de cardioloog. Al deze specialistische systemen moeten ook blijven werken bij een upgrade naar een nieuwe versie van de overkoepelende software. Daarom is het verstandig om zo snel mogelijk te starten met het inventariseren van het landschap en eventuele problematische zaken in kaart te brengen. Zeker in een groot ziekenhuis kunnen er vele honderden van dit soort systemen aangesloten zijn op het Microsoft-netwerk, waardoor deze inventarisatie wel maanden in beslag kan nemen.

Wacht vooral niet tot het laatste moment om de verandering in te zetten. Vaak gaat het niet alleen maar om het overzetten van alle data en systemen naar de nieuwe manier van werken, ook iedereen binnen de zorginstelling moet de tijd krijgen om op een juiste manier te gaan werken. Zeker de overstap van on-premises naar de cloud kan voor sommige mensen een grote verandering zijn, waar ze wat begeleiding in kunnen gebruiken.

Dankzij de care in de cloud, kunnen deze problemen niet meer voorkomen

Een van de grote voordelen van werken in de cloud en software as a service, is dat er geen grote updates of nieuwe versies meer uitgebracht worden. Waar we voorheen te maken kregen met Windows ’95, Windows ’98 en Office 2010, geldt dit niet meer bij deze clouddiensten. Het product staat er en wordt continu met kleine updates gevoed. Geen Big Bang overgangen meer waar men op maandagochtend ineens mee geconfronteerd wordt, maar continue updates en support.

Wanneer de zorginstelling nu de kans grijpt om de overstap te maken naar werken in de cloud, is het risico op verouderde software, beveiliging en compliancy risico’s voor nu en in de toekomst geweken.

Wortell

Wij maken organisaties klaar voor de uitdagingen van de toekomst. Zodat zij gemakkelijker hun werk kunnen doen. Overal, altijd en op elk apparaat.

Lees verder

 

Bezoek de website