Kennisportal
Kennisportal is een kennisplatform met een focus op de brede doelgroep Business en IT.

(Digitale) communicatie in de zorg

We zien de rol van (digitale) communicatie in de zorg steeds belangrijker worden. Zeker in deze onzekere corona-tijden, is er een grotere behoefte aan informatievoorziening en communicatie. Denk bijvoorbeeld aan de rol van beeldschermen op afdelingen, wachtkamers en andere publieke ruimtes om informatie en andere uitingen te delen. Deze vorm van communicatie staat ook wel bekend als narrowcasting. Daarnaast zien we steeds meer toepassingen zoals iPads en displays in de zorgsector. We vertellen je in deze blog meer over de ontwikkelingen en de mogelijkheden.

Narrowcasting: wachtkamer televisie tot bewegwijzering

Narrowcasting in de zorg kan je op verschillende manieren inzetten. Uiteindelijk heeft het één belangrijk doel: de ervaring voor bezoekers, patiënten en medewerkers te verbeteren. Zo hoef je geen losse A4-tjes meer op te hangen op jouw afdeling, maar heb je altijd een centrale plek met up-to-date informatie. Ook valt een scherm direct op, een heel verschil met bijvoorbeeld een flyer of een poster. Een narrowcasting scherm is in te zetten voor verschillende doeleinden:

  • Het verwelkomen van bezoekers/patiënten
  • Het is een ideaal middel om ervoor te zorgen dat mensen de wachttijd minder lang ervaren (ook wel bekend als ‘wachtkamer televisie’)
  • Voorstellen van het team dat op de afdeling werkt
  • Informatieve bewegwijzering
  • Het delen van belangrijke informatie, zoals corona-richtlijnen voor de afdeling
  • Ontwikkelingen van de zorginstantie delen
  • Nummersysteem, zodat mensen direct zien wanneer ze aan de beurt zijn
  • Entertainment, zoals het delen van nieuws, weer en verkeer

Heb je vooral door corona wat extra informatie- en communicatiekracht nodig? Je kan ook beeldschermen huren voor een bepaalde periode.

iPads voor communicatie met het thuisfront

Naast deze schermen, zien we ook de rol van andere digitale communicatiemiddelen in de zorg groeien in deze corona-tijden. Denk bijvoorbeeld aan iPads als communicatiemiddel voor patiënten in het ziekenhuis of ouderen in een verpleeghuis en hun thuisfront. Dit zijn voor nu tijdelijke veelgebruikte oplossingen, we hopen natuurlijk allemaal dat persoonlijk contact snel weer 100% mogelijk is. Door het tijdelijke karakter is het slim om te kijken naar de optie om iPads te huren. Een iPad huren doe je zolang jouw zorginstantie deze nodig heeft, zonder dat je direct flink in kapitaal hoeft te investeren.

1,5 meter met de social distance badge

 Technologie helpt ons niet alleen met (digitale) communicatie. Zo is voldoende afstand houden op dit moment een erg belangrijk thema. Iets wat in de zorg lastig is – en zeker iets wat we helemaal niet gewend zijn om te doen. Om 1,5 meter te garanderen bestaan er een zogenaamde ‘social distance keycord’ (die je bij Allrent.nl al vanaf 5 euro kunt huren) en ‘social distance badge’, die met een licht- en/of geluidssignaal laten weten wanneer mensen binnen de afstand van 1,5 meter komen. Deze wearables kun je bijvoorbeeld laten dragen door zorgpersoneel en bezoekers, zodat iedereen op een veilige manier met elkaar om kan gaan.