Kennisportal
Kennisportal is een kennisplatform met een focus op de brede doelgroep Business en IT.

MEE West-Brabant verbetert primair zorgproces door nieuw registratiesysteem

Zorgorganisaties hebben minder budget om betere zorg te verlenen. Dat betekent dat er efficiënter gewerkt moet worden. Voor zorgorganisatie MEE West-Brabant was deze ontwikkeling aanleiding om hun verouderde registratiesysteem te vervangen. MEE West-Brabant stapte over van Navision naar Microsoft Dynamics CRM. Het systeem werd in samenwerking met Winvision geïmplementeerd en ingericht. De overstap had nog wel wat voeten in aarde, maar inmiddels merken organisatie en medewerkers de voordelen van het nieuwe platform.


MEE West-Brabant is een stichting waar zo’n 150 medewerkers zich inzetten voor de ruim 4.000 cliënten per jaar. MEE helpt mensen met een verstandelijke, lichamelijke, psychische of andere beperking. De organisatie is aangesloten bij de landelijke vereniging die de 20 regionale MEE-afdelingen vertegenwoordigt. 2015 (en de aanloop daar naartoe) was voor de zorgorganisatie een veelbewogen jaar, mede vanwege de veranderingen in wet- en regelgeving en in financieringsstromen.


Flexibel en toekomstvast

“Ons bestaande cliëntregistratiesysteem was verouderd. Het was niet meer mogelijk om de noodzakelijke aanpassingen door te voeren en in te spelen op de veranderde situatie”, zegt Toine Welling, manager bedrijfsvoering/controller bij MEE West-Brabant. “We zijn in 2014 op zoek gegaan naar een veilige, flexibele en toekomstvaste oplossing op basis van ons SharePoint platform. We kwamen uit bij Microsoft Dynamics CRM. Daarmee kunnen we het primaire zorgproces op een efficiënte manier administreren en faciliteren. Het helpt ons bovendien om het contractmanagement met opdrachtgevers te verbeteren; een belangrijke voorwaarde vanwege de nieuwe financieringsstromen per 2015.” Mee West-Brabant koos Winvision als ICT-partner voor de implementatie en inrichting van het systeem.


Het project startte september 2014 en op 1 januari 2015 werd de eerste fase opgeleverd. Sales Manager Care Robbert Post van Winvision: “Het nieuwe systeem ondersteunt medewerkers om sneller, flexibeler en minder plaatsgebonden hun werk te doen. De organisatie kan ook meer informatie uit het systeem halen voor de strategische en tactische beslissingen. Al met al ligt er nu een modern en solide basissysteem voor de zorgpraktijk van nu en de toekomst.”


Flinke stap voorwaarts

“We hebben een flinke stap voorwaarts gezet met dit systeem, al heeft de inrichting en ingebruikname meer tijd en moeite gekost dan we dachten”, zegt Toine Welling. “Het was een ingrijpend proces waar we een groot deel van 2015 nog mee bezig zijn geweest. Gaandeweg zijn er zaken veranderd, ook op verzoek van de medewerkers.”


Robbert Post: “De adoptie van een systeem bepaalt in feite het resultaat van een project. Daar besteden we dan ook veel aandacht aan. Als medewerkers merken dat ze hun werk makkelijker en beter kunnen doen en als de organisatie als geheel er de vruchten van plukt, dan is het een succes. In die fase komen we nu.” Toine Welling: “We zijn er nog niet helemaal, maar we zijn al wel een heel eind. Het was een turbulente tijd voor ons, door de veranderingen in de zorg en door dit project, maar we hebben alle vertrouwen dat we er beter uitkomen.”